فلسطین با 138 رای مثبت به عنوان کشور ناظرغیرعضو سازمان ملل درآمد


 

نیویورک - با وجود مخالفت شدید آمریکا، کانادا و رژیم صیهونیستی، کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل با 138 رای موافق با عضویت فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو موافقت کردند.

 رای گیری برای پذیرش فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو انجام شد و این درخواست با 138 رای موافق، 41 رای ممتنع و 9 رای مخالف به تصویب کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

پیش از رای گیری محمود عباس طی سخنانی از اعضای مجمع عمومی خواست که با رای مثبت خود به مسولیت تاریخی خود در برابر مردم فلسطین عمل کند.

عباس به تهدیدهای رژیم صهیونیستی در برابر تلاش های فلسطینی برای دستیابی به جایگاه ˈدولت ناظرغیر عضوˈ در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: همه شاهد تهدیدهای اسراییل علیه اقدام مسالمت آمیز و دموکراتیک ما برای عضویت غیر دایم در سازمان ملل بودیم؛ اما ما به این راه ادامه خواهیم داد.

رژیم صهیونیستی این اقدام دولت خودگردان فلسطینی را محکوم کرده و مدعی شده بود محمود عباس با این عمل یکجانبه پیمان نامه صلح اسلو میان آن رژیم و تشکیلات خودگردان را زیر پا گذاشته است.

به گفته تحلیلگران عضویت فلسطین به عنوان کشور ناظرغیرعضو به معنای برداشتن اولین گام به سوی به رسمیت شناختن آن به عنوان کشور مستقل از سوی سازمان ملل به شمار می رود.

با رای امروز کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین در کنار واتیکان به عنوان دو کشور ناظر غیرعضو شناخته می شود.

این اقدام به تشکیلات خودگردان اجازه عضویت در مجامع و نهادهای بین المللی وابسته به سازمان ملل را داده و آن را قادرمی کند که علیه جنایت های جنگی سران رژیم صهیونیستی و اشغال سرزمین های فلسطینی به دادگاه جنایات بین المللی شکایت کنند.

سران رژیم اشغالگر قدس از این مساله ابراز نگرانی کرده و تهدید کرده اند که در صورت این اقدام، درآمد مالی تشکیلات خودگردان را قطع خواهند کرد.

خشم هیلاری کلینتون از رای مجمع عمومی سازمان ملل به نفع فلسطینیان

 رویترز گزارش داد: هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه امریکا روز پنجشنبه از رای مجمع عمومی سازمان ملل در مورد به رسمیت شناخته شدن یک کشور فلسطینی انتقاد کرد و این رای را حرکتی ˈ تاسف بار و غیر سازنده ˈ خواند که موانع بیشتری در سر راه برقراری صلح ایجاد می کند.

فلسطین روز پنجشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با 138 رای موافق و 9 رای مخالف به عنوان کشور ناظر غیر عضو این سازمان پذیرفته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، کلینتون طی یک سخنرانی در پایتخت امریکا در باره گرایشات سیاست خارجه این کشور گفت : ما صریحا اظهار داشته ایم که تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین ، فلسطینیان و اسرائیلی ها می توانند به صلحی دست یابند که هردو سزاوار آن هستند.

وی افزود : این صلح تشکیل دو کشور برای دولت ملت دارای حق حاکمیت را در بر خواهد گرفت و یک فلسطین مستقل مستعد خواهد توانست در صلح و امنیت در کنار یک اسرائیل یهودی زندگی کند.

انتقاد نماینده آمریکا ازعضویت فلسطین به عنوان کشور ناظر در سازمان ملل

نیویورک – به دنبال رای قاطع 138 کشور جهان به عضویت غیردایم کشورفلسطین در سازمان ملل متحد، نماینده دائم آمریکا ضمن انتقاد نسبت به این تصمیم،مدعی شد آمریکا به دلیل غیرسازنده بودن تلاش فلسطینی ها به این قطعنامه رای منفی داده است.

 سوزان رایس با ابراز تاسف از رای مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت درخواست فلسطینی ها در این زمان نامناسب بوده و به روند گفتگوهای صلح میان دو طرف ضربه خواهد زد.

رایس افزود: ما همواره به گفتگوهای دوجانبه میان اسراییل و فلسطینی ها پایبند بوده و آن را تنها روش رسیدن به صلح در منطقه می دانیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اقدام فلسطینی ها را یکجانبه گرایانه و بی فایده خواند و گفت: به دلیل آنکه این اقدام گفتگوها و صلح را به چالش می کشد ما با آن مخالفت کردیم.

پنجشنبه شب به وقت نیویورک مجمع عمومی سازمان ملل در یک نشست تاریخی با اکثریت 138 رای فلسطین را به عنوان دولت غیر عضو سازمان ملل به رسمیت شناخت.

تنها 9 کشور از جمله آمریکا، کانادا و رژیم صهیونیستی به این درخواست فلسطینی ها رای منفی دادند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست حضور داشتند.

پیش از رای گیری محمود عباس طی سخنانی از اعضای مجمع عمومی خواست که با رای مثبت خود به مسولیت تاریخی خود در برابر مردم فلسطین عمل کند.

عباس به تهدیدهای رژیم صهیونیستی در برابر تلاش های فلسطینی برای دستیابی به جایگاه ˈدولت ناظرغیر عضوˈ در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: همه شاهد تهدیدهای اسراییل علیه اقدام مسالمت آمیز و دموکراتیک ما برای عضویت غیر دایم در سازمان ملل بودیم؛ اما ما به این راه ادامه خواهیم داد.

به گفته تحلیلگران ارتقای سطح نمایندگی فلسطین در سازمان ملل از عضو ناظر به ˈدولت ناظرغیر عضوˈ به معنای برداشتن اولین گام به سوی به رسمیت شناختن آن به عنوان یک دولت از سوی سازمان ملل به شمار می رود.

این اقدام به فلسطینی ها اجازه عضویت در مجامع و نهادهای بین المللی وابسته به سازمان ملل را داده و آن را قادر خواهد ساخت که علیه جنایت های جنگی سران رژیم صهیونیستی و اشغال سرزمین های فلسطینی به دادگاه جنایات بین المللی شکایت کنند.




November 30th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی